Door deze gevolgen ga jij nu echt stoppen met nagelbijten!

Uit een Europees onderzoek van marktonderzoekbureau Ipsos blijkt dat 42% van de jongeren tussen 21 en 25 nagelbijt. Hiervan wil maar liefst 81% stoppen met nagelbijten. Voor alle bijters onder ons die willen stoppen; dit is hoe het moet. 

De oorzaak van nagelbijten

Een probleem heeft altijd een oorzaak, zo ook jouw nagelbijtprobleem. In dit geval zijn er meerdere oorzaken mogelijk waarom jij steeds maar weer aan je vingers loopt te kluiven:

  • Stress. Heb je last van oorsuizen, hoofdpijn, vastzittende spieren of ben je vaak moe? Dan kunnen dit tekenen zijn van stress. Deze stress moet uiteindelijk je lichaam verlaten en dat gebeurt dus via nagelbijten.
  • Verveling. Wedden dat jij tijdens het kijken van je favoriete serie niet op je handen let? Als je niet oplet kruipen je handen richting je mond en voor je het weet zit je weer op je nagels te bijten.
  • Nagelbijten in plaats van… Een andere verslaving. Roken bijvoorbeeld. Door te stoppen met roken heb je geen sigaret meer in je handen, waardoor je afleiding gaat zoeken ennnn floeps!;  bijt je wéér op je nagels.

Gevolgen nagelbijten

Gevolgen van nagelbijten zijn helaas allemaal negatief. Naast het feit dat je hele huis vol ligt met nagels, is het ook:

  • Slecht voor je tanden. Je tanden kunnen bijvoorbeeld afbreken en bij extreem nagelbijten kunnen je kaken gaan verschuiven.
  • Goed mogelijk dat je ‘s nachts tandenknarst. Volgens Dr. Adam Roberts van de Universiteit in Londen zijn nagelbijters vatbaarder voor tandenknarsen in de slaap.
  • Slecht voor de adem. Nagelbijters zijn vatbaarder voor een slechte adem, omdat er onder je nagels echt super veel bacteriën zitten die tijdens het bijten in je mond komen.
  • Zonde van je nagellak! Heb je net zo je best gedaan om alles picco bello te lakken, bijt je het er meteen weer vanaf.

Hoe te stoppen?

De grote vraag is natuurlijk: hoe kom je er vanaf? Van nagelbijten afkomen is in ieder geval alles behalve makkelijk. Ten eerste moet je er volledig achterstaan. Een gewoonte afleren kan namelijk alleen als je het 100% wilt. Daarnaast:

  • Is het goed om je bijtgewoonte te vervangen met een andere (niet schadelijke) gewoonte. Dit moet dan wel een gewoonte zijn waarbij het niet mogelijk is om te bijten, bijvoorbeeld kauwgom kauwen of met een balletje spelen. Kauw dan wel op suikervrije kauwgom, want anders heb je straks weer een ander probleem: gaatjes in je tanden!
  • Is het aan te raden een visuele herinnering te gebruiken. Omdat je vaak onbewust op je nagels bijt, is een visuele aanwijzing een goede manier om je eraan te herinneren dat je niet moet bijten. Je kunt bijvoorbeeld een ring omdoen. Die moet jou dan het signaal geven dat je niet moet bijten.
  •  Moet je proberen de situatie te herkennen. Probeer erachter te komen wanneer jij op je nagels bijt. Als je die situaties herkent, kun je jezelf betrappen op bijten. Stay sharp!
  • Is het belangrijk om je nieuwe, aangeleerde gewoonte te blijven herhalen. Besef goed dat het niet van de een op de andere dag aangeleerd is, geef het de tijd.

Maar, uiteindelijk is de allergrootste tip: blijf gemotiveerd! Blijf jezelf erop wijzen dat er alleen maar nadelen zitten aan nagelbijten en dat je zoveel beter af bent met mooie, verzorgde en vooral ongebeten nagels!

Deel dit: