5 handige slaaptips die je helpen de winter door te komen

Het begint steeds vroeger donker te worden, de winterjassen gaan aan, de sjaals gaan om en pepernoten liggen alweer in de winkel. Terwijl de beren, muizen, egels en andere dieren al bijna een plekje hebben gevonden om te overwinteren, is het bij mensen een veel voorkomend probleem dat het slaappatroon verstoord wordt tijdens de wintermaanden. De hele dag geen energie en ‘s avonds niet in slaap kunnen vallen…  Omdat het leven gewoon doorgaat, terwijl jij half ligt te slapen met je hoofd op je laptop, hebben wij wat slaaptips om ook in de winter gewoon te barsten van de energie!

Ga naar buiten

Zorg voor voldoende vitamine D! Dit krijg je voornamelijk binnen door zonlicht en een tekort hieraan zorgt voor vermoeidheid. Dit is natuurlijk niet wat je wilt, dus ga regelmatig naar buiten. Merk je dat je een dipje hebt op werk? Ga even een stukje wandelen. Moeite om wakker te worden ‘s ochtends? Ga een rondje hardlopen. Naast vitamine D zorgt zonlicht ook voor endorfine, het stofje waardoor je je blij gaat voelen. Twee vliegen in één klap dus als je op jacht gaat naar wat zonlicht!

Beweeg

Als je moe bent is het heel aantrekkelijk om op de bank te gaan liggen en lekker weg te dromen. Dit is echter tricky, want zo raakt je slaapritme in de war. Wees streng voor jezelf en ga bewegen zodra je voelt dat je moe wordt. Is het een noodgeval en val je écht bijna om van vermoeidheid? Doe dan een powernap van maximaal twintig minuten. Bij een langer dutje kom je in zo’n diepe slaap, dat je lichaam het moeilijk vindt weer wakker te worden. Daar wordt je dus alleen maar meer moe van! En niet stiekem snoozen, hè 😉

Zorg voor een vast ritme

Dit klinkt kinderachtig, maar is misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: zorg voor een vast ritme. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd op. Zo raakt je lichaam gewend aan de tijden en weet het wanneer het actief moet zijn en wanneer het moet rusten. Dat scheelt je lichaam veel energie. Mocht je dit lastig vinden, dan bestaan er verschillende apps die je hierbij kunnen helpen.

Relaaax

De twee uur voor je gaat slapen zijn erg bepalend voor hoe de daaropvolgende nacht zal verlopen. Het is daarom belangrijk dat je relaxt je bed ingaat. Ga dus ontstressen door bijvoorbeeld een boek te lezen, te mediteren, yogales te nemen (via YouTube) of door gewoon lekker op de bank te zitten met kamillethee. Last van terugkerende doemgedachten? Schrijf ze tot in de details op. Door alleen al voor jezelf op een rijtje te zetten waar je allemaal mee zit, kunnen je hersenen het een plekje geven. Dit kan zorgen voor veel rust.

Maak slaapuren!

Last but not least: zorg voor tenminste acht uur slaap per nacht. Dit is de meest voor de hand liggende, maar mag zéker niet vergeten worden. Stel je ‘s avonds het naar bed gaan altijd uit? Denk dan aan het moment dat je wekker gaat in de ochtend en hoeveel moeite je hebt met opstaan. Dan lig je binnen de kortste keren om negen uur ‘s avonds al in bed!

 

Heb jij genoeg slaap, maar een slechte adem? Dan kunnen deze tips tegen een slechte adem jou helpen er vanaf te komen!

Deel dit: